ABOUT US









SMK Tambun akan Merealisasikan Visi Sekolah Melalui :

1.   Pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti dan berkesan
2.    Penglibatan pelajar dalam bidang kokurikulum di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.
3.    Melahirkan pelajar yang berketerampilan, berdaya saing dan berdisiplin
4.    Sistem pengurusan organisasi yang efektif
5.     Mewujudkan budaya kerja yang beretika dan positif melalui persefahaman antara 
    guru murid, ibu bapa dan komuniti.



Melahirkan insan yang cemerlang akademik dan kokurikulum dengan akhlak terpuji selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.





  1.  Berusaha mencapai kecemerlangan kurikulum pada setiap masa.
  2.  Memupuk potensi pelajar dalam bidang kokurikulum bagi mencapai kecemerlangan 
      dalam semua peringkat.
 3.     Melahirkan warga sekolah yang beiman dan bertakwa.
 4.  Mewujudkan sekolah yang harmonis, tenteram, maju serta menyeronokkan.




1.     Pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti dan berkesan


a)     Membudayakan headcount (HC)
b)     Modul guru ganti
c)     Program Menjejak Impian Menggapai Awan
d)     Pecutan akhir PMR dan SPM
(tukar soalan antara negeri-negeri)
e)     Minimum Adequate Syllabus
f)      Mastery Learning
g)     Ujian Diagnostik
h)     Kem Kecemerlangan
i)      Gerak Gempur PMR dan SPM
j)      Ops Kerja Rumah
k)     Kelas Tambahan PMR dan SPM
l)      Bengkel Teknik Menjawab PMR dan SPM
m)   Tuisyen Gemilang Yayasan Perak
n)     Program Inklusif pelajar Pendidikan Khas secara inklusif penuh atau inklusif separa ke aliran perdana.
o)     Program Transisi ke Kerjaya Pendidikan Khas
p)     Program Kurikulum Alternatif
q)     Memperkukuhkan program perkongsian pintar dan percambahan minda Program Pendidikan Khas Integrasi dengan organisasi lain, agensi swasta dan komuniti setempat.
r)      Program Literasi melalui pemulihan 3M.




2.     Penglibatan pelajar dalam bidang kokurikulum di Peringkat Daerah, Negeri dan Kebangsaan


a)     1 Murid 1 Sukan
-      Sukan sepanjang tahun
-      Sukan untuk semua
-      Sukan untuk kecemerlangan (Menapak Puncak: Bola Sepak, Hoki, Olahraga )
b)     Pemantauan Pengurusan Kokurikulum  Berkesan
c)     Klinik Sukan – Permainan/ Olahraga
d)     Kem Perdana UPS – Unit Pakaian Seragam
e)     Kursus Kepimpinan Kelab / Persatuan / UPS
f)      Hari Kokurikulum
g)     Program Pembangunan Sukan - Hoki dan Bola Sepak.
h)     Perlawanan Persahabatan Antara Sekolah
i)      Program Kecemerlangan Kokurikulum Pendidikan Khas (Olahraga, Futsal, Bola Jaring)
j)      Lawatan Sambil Belajar
k)     Pelaksanaan Headcount - CGPA



3.      Melahirkan pelajar yang berketerampilan, berdaya saing dan berdisiplin
a)     Program-program Kepimpinan Pelajar
b)     Program-program Motivasi Kendalian Unit Bimbingan Kaunseling
c)     Program-program Unit Dakwah
d)     Program Permuafakatan Komuniti Setempat
e)     Program Unit Disiplin PIBG
f)      Perucapan Umum (Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris)
g)     Program Hati ke Hati
h)     Program ‘House Visit’ - guru menziarahi rumah pelajar yang bermasalah dari segi kehadiran.
i)      Program permuafakatan antara warga Pendidikan Khas dengan ibu bapa pelajar Pendidikan Khas.

4.    Sistem pengurusan organisasi yang efektif


a)     LADAP
-        Edu Web
-        Kursus Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris (Dasar MBMMBI – Memartabatkan Bahasa Malaysia, Memperkukuhkan Bahasa Inggeris)
-        Kursus Psikologi (Kawalan Kelas dan Anger Management)
-        Sesi Guru Cemerlang (menjemput guru cemerlang bagi berkongsi teknik)
-        Kursus Microsoft (Excel, Powerpoint & Publisher)
b)     Melaksanakan pemantauan dan penyeliaan di semua peringkat
c)     Program Coaching and Mentoring
d)     Kursus Profesionalisme Pengetua dan Penolong-Penolong Kanan
e)     Program NILAM / Anugerah NILAM Peringkat Kebangsaan, Negeri, Daerah
f)      Pusat Sumber Cemerlang Peringkat Negeri dan Kebangsaan
g)     ‘Sense of urgency’
h)     Mengamalkan konsep 1 Malaysia
i)      Pengurusan kewangan yang cekap
j)      Memperkasakan panitia mata pelajaran
k)     Memperkasa kepimpinan instruksional & transfonasional
l)      Memantapkan pelaksanaan program kecemerlangan & program khas
m)   Pengurusan Keilmuan Profesionalisme guru Pendidikan Khas
n)     Pengurusan Keilmuan Profesionalisme pembantu pengurusan murid Pendidikan Khas.
o)     Pengurusan data Pendidikan Khas



5.      Mewujudkan budaya kerja yang beretika dan positif
a)     Merapatkan jurang komunikasi antara kedua-dua sesi
b)     Perkongsian idea dan permasalahan
c)     Memantapkan hubungan dengan PIBG dan komuniti.
d)     Menetapi larangan dan suruhan
e)     Berasaskan keimanan
f)      Kesederhanaan
g)     Menghargai masa
h)     Keseronokan bekerja






          COGAN KATA
           “ MAJU BERHEMAH”



MAJU  : Sentiasa berada di hadapan dan dalam keadaan bertambah baik terutamanya
                                      dalam sahsiah, akademik dan kokurikulum
BERHEMAH : Berbudi pekerti

MAJU BERHEMAH: Sentiasa mempunyai semangat untuk ke hadapan ke arah menjadi bertambah baik dengan berpegang kuat kepada nilai budi pekerti pada setiap masa

GERIGI : Melambangkan teknologi sebagai asas kemajuan. Kedudukan di tengah-  tengah melambangkan keseimbangan dalam semua aspek sama ada jasmani, emosi, rohani dan intelek

ATOM : Melambangkan ilmu saintifik untuk masa hadapan

MATA PENA : Ilmu yang dituntut untuk mengembangkan potensi diri

BUKU : Sumber ilmu yang luas

PETA : Pendidikan bertaraf dunia

PETAK EMPAT SEGI : Melambangkan sekolah sebagai tapak atau institusi yang kukuh untuk membina sahsiah dan intelek pelajar


          WARNA DAN MAKSUD

BIRU : Kesepakatan

BIRU LEMBUT : Kesederhanaan dalam tindakan dan kejujuran

KUNING  : Kepatuhan kepada Raja, Pemimpin, Guru dan Sistem Nilai

HIJAU  : Kesejahteraan untuk semua

MERAH : Semangat membara memburu kemajuan dan ketegasan

  



Maju berhemah tuju wawasan,
Sekolah kebanggaan kita,
Bertekad berazam untuk berjaya,
Mencapai cita- cita bangsa.

Insan cemerlang jadi harapan,
Sepakat jadi amalan,
Bersatu maju sekolah gemilang,
Terpancar kejayaan.

c/o
Mari bersama ganding usaha,
Binakan diri mulia.

Patuh agama taatkan Raja,
Direstui ibu bapa,
Terus membara semangat waja,
Berjasa kau berjasa,
Maju sekolah ku sejahtera kekal sepanjang masa,
Sekolah ku berwawasan.





Blog ini telah dibina pada 30 Disember 2011. Tujuan blog ini ditubuhkan adalah untuk memberi informasi dan berkongsi pengalaman yang dialami oleh para Pengawas Sekolah Menengah Kebangsaan Tambun. Dalam pada ini, kami menyeru kepada para pengawas sekalian bahawa laksanakanlah tugas yang diberikan dengan penuh keikhlasan kerana tanggungjawab ini adalah amanah buat kita semua.

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:

“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah) “.

Amanah bermaksud tanggungjawab yang diterima oleh seseorang yang kepadanya diberikan kepercayaan bahawa ia dapat melaksanakannya sebagaimana yang dituntut tanpa mengabaikannya. Amanah meliputi berbagai-bagai aspek seperti amanah tehadap Allah dan Rasul-Nya, amanah terhadap diri sendiri dan amanah terhadap masyarakat dan perkhidmatan. Monopoli kuasa dan tanggungjawab yang luas di tangan seseorang akan menyebabkan kuasa itu tidak berkesan dan tanggungjawab tidak dapat dijalankan. Oleh itu sesuatu tugas itu hendaklah diamanahkan kepada mereka yang layak dan mampu melaksanakannya di mana ia memiliki ciri-ciri amanah, kepakaran dan ketakwaan. Tidak amanah adalah satu tanda munafik. Akibatnya seseorang itu tidak lagi dipercayai oleh masyarakat disebabkan sifat khianat yang telah dilakukannya terhadap sesuatu tanggungjawab yang diberikan kepadanya.


Adakah kita ingin menjadi orang yang munafik? Nauzubillahiminzalik.
Selamat Bertugas!

No comments:

Post a Comment